Ontspanningsoefeningen

Ontspanningsoefeningen

Het lijkt bijna een contradictie; hoogbegaafd en rust in het hoofd. Kan het wel samen gaan?

Ik zou persoonlijk blij zijn met een nieuwe uitvinding; een knopje op het achterhoofd, dat je kunt indrukken en dat je dan in een ontspannen fase terecht komt.

Ik heb contact met iemand uit de hypnose wereld, (o jee Jan, je wordt toch niet zweverig he?) die aangeeft dat dit knopje er al is, niet fysiek maar je kunt het zelf beïnvloeden.

Door oefenen kun je jezelf in een staat van hypnose brengen waarbij er een aantal mogelijkheden zijn;

  • diepe ontspanning, die lijkt mij perfect;
  • ontspanning om in een fase terecht te komen waarbij het leren van nieuwe dingen veel makkelijker gaat.

Het gaat mij te ver om in deze blog volledig in te gaan op dit onderwerp, maar de kans is groot dat ik hier nog op terug kom.

Dat knopje zou voor mij het de ideale oplossing zijn om te kunnen ontspannen, om rust in mijn hoofd of zelfs een algehele toestand van rust te ervaren.

Mijn hoofd staat nooit stil, er zijn altijd wel gedachten en nieuwe gedachten, zoveel dingen die ik nog MOET doen en eigenlijk moet het dan ook nog nu gebeuren. Ik denk dat velen van jullie nu denken "Ja, gek word ik daar van"!

Ontspannen is het credo, maar hoe?

Als je googled op ontspannen of ontspanningsoefeningen dan kun je de wereld aan trainingen, opleidingen en weet ik niet wat allemaal volgen. Ik heb mij er zelf nog niet aan gewaagd. Waarom niet? Vooralsnog helpt een goede wandeling (het liefst in het bos) of wat klussen in huis mijn aan voldoende rust.

Mindfulness, het nieuwe mode woord? Ik moet eerlijk zeggen ik heb mij er nog niet in verdiept. Misschien doe ik al aan mindfulness maar weet ik niet dat het tegenwoordig mindfulness heet.

Ik zou eigenlijk wel een handleiding willen maken voor hoogbegaafden (o nee, alweer een idee) met tip om te kunnen ontspannen. Dat moeten dan natuurlijk wel tips zijn die ook helpen.

Ik trap deze keer af met een aantal tips die mij helpen. Ik zou het wel leuk vinden als jullie de tips gaan aanvullen met die dingen waar jij baat bij hebt.

Zo ontstaat er een mooie opsomming van tips en/of oefeningen. Zo kun je zelf ervaren wat voor jou helpt.

Voor dat ik je mijn tips ga geven en dat jullie ze kunnen aanvullen heb ik een tip voor ouders.

Voor alle ouders die kinderen hebben tussen de 5 en 12 jaar, is er een heerlijke luisteroefening gemaakt, genaamd "de regenboogtrap" die uitermate geschikt is voor alle gevoelige kinderen (hooggevoelig, hoogbegaafd, ADHD, ADD, ASS etc.). Ik zeg eigenlijk voor alle kinderen. Kinderen worden hierdoor heerlijk ontspannen en de slaapresultaten gaan omhoog.

De regenboogtrap is gemaakt door Sabrina van Dijk, van gevoeligkind.nl. Zij is de specialist op het gebied van hooggevoelige kinderen. Klik hier voor meer informatie en het bestellen van de regenboogtrap. Ik heb de regenboogtrap ook aangeschaft en ik kan je vertellen het werkt. Normaal maak ik geen reclame, maar als iets echt goed is en het werkt, wil ik jullie hiervan graag op de hoogte stellen. Zeker gezien dit onderwerp.

Goed mijn tips:

#1 Maak een lange wandeling, het liefst in het bos, en laat je hoofd lekker uitwaaien.

#2 Klussen in huis. Bij klussen moet ik mij concentreren op wat ik aan het doen ben en daardoor is er zoveel focus dat de activiteit van de rest van de hersenen blijkbaar op een heel laag pitje komt te staan.

#3 Klinkt afgezaagd, maar TV kijken, een serie, een film ect. Even lekker niets doen..

#4 Internetten, maar dan niet doelloos surfen maar een nieuw onderwerp uitzoeken. Ik wordt daar rustig van.

#5 Rondlopen in een bouwmarkt. Heerlijk om al die schappen af te gaan om te zien wat ze allemaal hebben. (Niets kopen overigens, dat is niet goed voor de financiële rust)

#6 Hardlopen, ik realiseer mij dat ik dit te weinig doe op dit moment.

#7 Muziek luisteren

Welke tips heb jij voor mij/ons om te ontspannen?

Vul het aan met tip # xxx 

2017-03-22T11:59:53+00:00 14 Comments

14 Reacties

  1. ck 27 september 2015 van 11:44 - Antwoorden

    Dat lopen door een bouwmarkt, heerlijk!! Net als lopen door een tuincentrum, gewoon zitten in mijn tuintje, klussen etc.
    Als je hoogbegaafd bent dan is denken, denken en nog eens denken je levenselixer, daar nemen al je creatieve gedachten vorm aan, daar kun je alle antwoorden rangschikken om er tot 1 te komen. Dat heb je nodig!
    De kunst is om negatieve gedachten te laten waar ze zijn en daar geen aandacht aan te besteden, dat is moeilijk, vooral als het gros van de mensheid je niet begrijpt. Rust helpt dan eigenlijk het beste vind ik. Als je moe bent, kun je er nl. moeilijker mee omgaan. Als je uitgerust bent des te beter. Stuk fietsen of wandelen, zeilen, iets doen in de natuur helpt om tot rust te komen vind ik.

  2. Karen de Vries 1 december 2014 van 14:02 - Antwoorden

    Wat een mooie lijst. Ik herken er veel van en voer er ook veel van uit.
    * Met mijn handen bezig zijn, iets maken, dat helpt heel goed.
    * Ook een middagdutje doet wonderen, dat vind ik echt een groot cadeau aan mezelf.
    * Ik zie, ik hoor, ik voel tijdens het autorijden, fietsen of het loopje naar de supermarkt.
    * In de auto zing ik liedjes over alles wat ik zie, heel kinderlijk, maar heerlijk en vrolijk makend. Dat geeft veel energie.
    * Schrijven, heel veel schrijven, dan laat ik alle gedachten los op het papier.
    * Voldoende tijd nemen om alleen te zijn in stilte. Dat lukt niet altijd, maar is hoogstnoodzakelijk.

  3. Jessica 29 juli 2014 van 23:35 - Antwoorden

    Wat bij mij heel goed werkt is een massage, of soortgelijk door mijn partner, heerlijk gekriebeld worden. Hier wordt ik ontzettend ontspannen van.

  4. Mas 7 mei 2014 van 22:03 - Antwoorden

    Haha, Irene, dat wijntje zou ook mijn tip zijn geweest, lekker met een vriendin of vriend een goed gesprek.
    Wat mij ook veel rust geeft is lekker koken en dan genieten van de maaltijd.
    Met een groep peuters naar het park om daar achter vogeltjes aan te rennen.
    Ik heb een blauwe maandag reiki gedaan wat me toen ik begon wel wat rust gaf. Maar natuurlijk zodra dat begon te vervelen, lukte het me niet om er voldoende rust uit te halen. Te zweverig in een wereld die snel beweegt en meer van je lijkt te eisen (of ben je dat zelf??)

  5. Yvonne van Lith 5 mei 2014 van 08:16 - Antwoorden

    Als ik het echt niet rustig krijg in mijn hoofd ga ik de MatriXmethode toepassen. Dat is een op NLP-gebaseerde methode om gedachten, gevoelens, plaatjes en geluiden te veranderen als die je dwars zitten. Helpt ook heel goed bij angsten. Wat je ook kunt doen als het een meer structureel karakter heeft is je hoofd tekenen met wat jij allemaal in je hoofd hebt zitten (onderwerpen erbij schrijven) en waar dat allemaal zit. Zit het allemaal door elkaar in je hoofd dan geeft dit inzicht waar jouw hoofd vooral vol van is. Dan maak je daarna een tekening hoe je het zou willen (opruimen). JOUW manier. Dat helpt om meer rust te krijgen en kun je steeds opnieuw gebruiken. Ook in gedachten opruimen zonder tekenen kan. Als het maar helpt. Kan al bij kinderen vanaf 6 jaar t/m 100+. ;-). Ook nog leuk om te doen. En natuurlijk allerlei al genoemde manieren die hierboven staan., Muziek is mijn nummer 1. Of hetgeen doen wat je al zo lang in je hoofd hebt zitten. Niet DENKEN maar DOEN.

  6. Fien 4 mei 2014 van 20:44 - Antwoorden

    Irene, een wijntje drinken hoeft niet fout te zijn, als je maar met mate drinkt en het niet per se nodig hebt.
    Daarnaast viel me een andere zin op: ' Zodra ik ontspanning te pakken heb, denk ik; Okay, ik ben ontspannen, dan nu weer door! Ik lijk niet tegen verspilling van tijd te kunnen.'
    Dit is heel erg herkenbaar voor mij geweest in de afgelopen tijd. Inmiddels heb ik leren inzien dat ontspanning alles behalve verspilling van tijd is. Sterker nog: als je echt kunt ontspannen, zul je uiteindelijk minder tijd verspillen;)

  7. Irene 4 mei 2014 van 20:31 - Antwoorden

    Oei... het eerste dat in mij opkomt is er eentje die best fout is; een wijntje drinken! De ratels in mijn hoofd gaan dan net even langzamer, waardoor ik rustiger ben, mezelf beter kan volgen en daardoor zaken relativeer. Ik kom dan vaak op de beste ideeën of verklaringen. En opruimen (of orde scheppen) is voor mij ook echt een rustbrenger. Als het huis aan kant is, kijk ik tevreden en voldaan om me heen, heerlijk! Daarnaast is mindfulness helemaal niets voor mij. Zodra ik de ontspanning te pakken heb, denk ik; Okay, ik ben ontspannen, dan nu weer door! Ik lijk niet tegen verspilling van de tijd te kunnen...

  8. marion 4 mei 2014 van 19:57 - Antwoorden

    Naast hetgeen er al staat, nog het voorlezen aan de kinderen! Sporten in zijn algemeenheid en voor mij is het ook de douche, maar voor anderen is dat het bad! We weten ze wel, maar ik kan niet zeggen dat ik ze altijd bewust toepas. Bedankt dus weer voor deze bewustwording!

  9. Anneke 4 mei 2014 van 19:55 - Antwoorden

    Leuk onderwerp!
    😉 ik pak een gedachte, zie deze en klik hem weg als een internetpagina. Totdat ze allemaal gesloten zijn.
    😉 haal mijn aura dicht naar me toe en verwijder alles wat niet van mij is, gedachten en emoties...
    Beide doen tot het stil is.

  10. Judith 4 mei 2014 van 17:20 - Antwoorden

    Lekker bezig zijn met mijn paarden. Spiegels van 500 kg die mij echt niet voor de gek houden. Een stal uitmesten of lekker bij mijn hengst in het land liggen.

    Dagje sauna doet ook wonderen.

    En idd hardlopen, lekker lichamelijk bezig zijn.

    En als ik heel erg gestrest ben even het huis uitsoppen.

  11. Fien 4 mei 2014 van 14:14 - Antwoorden

    # 19 Overal in huis post-its opplakken met de tekst: ' wat is er nu?' (als in: wat ben je nu aan het doen?) Dit heeft mij erg geholpen met focussen en ontspannen.
    #20 Een uur fietsen en hardop (zachtjes) benoemen wat je ziet.
    #21 De oefening ' Ik hoor-ik zie-ik voel-ik ruik'. Dit kan tijdens elk moment wat ontspanning geven.
    #22 Bewust pauze nemen en zachtjes tegen jezelf zeggen wat je voor jezelf gaat doen: een heerlijk kopje thee zetten met vers geplukte blaadjes uit je kruidentuin bijvoorbeeld.
    #23 In de tuin werken. Gewoon met je handen in de aarde en voelen.

  12. Roosmarijn 4 mei 2014 van 08:20 - Antwoorden

    #16 Die knop die je beschrijft gewoon alvast gaan gebruiken! Mijn partner ziet het als het stormt in mijn hoofd en zet bij mij de knop uit (rechts boven mijn oor). Dan zakken m'n schouders naar beneden en ga ik langzamer ademhalen. Soms zet ie m te zacht en dan sta ik stil 😉 Dit begon als een opmerking, n soort spel, maar ondertussen werkt het goed en probeer ik de knop zelf ook wel eens uit.
    #17 hypnose, want het werkt. Wij hebben hypnobirthing gedaan bij de geboorte van ons jongste spruit. Hierdoor geen pijn ervaren bij de bevalling. Je kunt je geest dus trainen. Ik moet toegeven dat ik het niet heb geïntegreerd in m'n leven na die bevalling. Misschien toch weer eens oppakken.
    #18 in bad met een muziekje aan. Eventueel met een boek zodat m'n hoofd met 1 ding bezig is ipv tig.

  13. Sabrina van Dijk 3 mei 2014 van 23:29 - Antwoorden

    #12 Lekker douchen...alle energie van de dag zo het putje in. Dit kan je met je ogen dicht ook visualiseren:-)
    #13 goed ademhalen! Door vanuit je buik te ademen geef je je lichaam het signaal dat alles OK is. Adem je in vanuit je middenrif (hoog ademhalen) dan krijgen je longen minder zuurstof en wordt het signaal aan je hersenen gegeven dat je je moet klaarmaken om te vechten en te vluchten. Mensen met stress ademen hoog.....en duurt sit te lang kan je daar chronische kwalen aan over houden....dus meermaals per dag checken of je nog uit je buik ademt:-)
    #14 ik zelf heb baat bij een Energetix magneet sieraad.....hierdoor zit ik echt veel lekkerder in mijn vel, kan ik beter bij mezelf blijven en ervaar ik minder stress.
    #15 eerder naar bed gaan (met de kippen op stok;-) zodat ik toch mijn extra uren krijg met kleine kinderen

  14. Mariëtte Reijn 3 mei 2014 van 22:57 - Antwoorden

    #8 een pyamadag met de kinderen. Niets moeten. Gewoon lekker een daggie niets doen........ Heerlijk!
    #9 slapen zonder dat de wekker gaat. Heerlijk!
    #10 ik heb ook wel gedaan aan een soort of mediteren. Languit liggen en dat tot jezelf komen zeg maar.....Ik moet zeggen dat het nog werkt ook. Je moet er wel de tijd voor nemen, dat is een minpunt. 😉 maar als dat lukt kan dit ook erg fijn zijn.
    #11 met een mooi boek op de bank! Heerlijk en dan zonder muziek of zonder enig geluidje. Daar kan ik van genieten.

Reageer