Ontspanningsoefeningen

Het lijkt bijna een contradictie; hoogbegaafd en rust in het hoofd. Kan het wel samen gaan?

Ik zou persoonlijk blij zijn met een nieuwe uitvinding; een knopje op het achterhoofd, dat je kunt indrukken en dat je dan in een ontspannen fase terecht komt.

Ik heb contact met iemand uit de hypnose wereld, (o jee Jan, je wordt toch niet zweverig he?) die aangeeft dat dit knopje er al is, niet fysiek maar je kunt het zelf beïnvloeden.

Door oefenen kun je jezelf in een staat van hypnose brengen waarbij er een aantal mogelijkheden zijn;

  • diepe ontspanning, die lijkt mij perfect;
  • ontspanning om in een fase terecht te komen waarbij het leren van nieuwe dingen veel makkelijker gaat.

Het gaat mij te ver om in deze blog volledig in te gaan op dit onderwerp, maar de kans is groot dat ik hier nog op terug kom.

Dat knopje zou voor mij het de ideale oplossing zijn om te kunnen ontspannen, om rust in mijn hoofd of zelfs een algehele toestand van rust te ervaren.

Mijn hoofd staat nooit stil, er zijn altijd wel gedachten en nieuwe gedachten, zoveel dingen die ik nog MOET doen en eigenlijk moet het dan ook nog nu gebeuren. Ik denk dat velen van jullie nu denken "Ja, gek word ik daar van"!

Ontspannen is het credo, maar hoe?

Als je googled op ontspannen of ontspanningsoefeningen dan kun je de wereld aan trainingen, opleidingen en weet ik niet wat allemaal volgen. Ik heb mij er zelf nog niet aan gewaagd. Waarom niet? Vooralsnog helpt een goede wandeling (het liefst in het bos) of wat klussen in huis mijn aan voldoende rust.

Mindfulness, het nieuwe mode woord? Ik moet eerlijk zeggen ik heb mij er nog niet in verdiept. Misschien doe ik al aan mindfulness maar weet ik niet dat het tegenwoordig mindfulness heet.

Ik zou eigenlijk wel een handleiding willen maken voor hoogbegaafden (o nee, alweer een idee) met tip om te kunnen ontspannen. Dat moeten dan natuurlijk wel tips zijn die ook helpen.

Ik trap deze keer af met een aantal tips die mij helpen. Ik zou het wel leuk vinden als jullie de tips gaan aanvullen met die dingen waar jij baat bij hebt.

Zo ontstaat er een mooie opsomming van tips en/of oefeningen. Zo kun je zelf ervaren wat voor jou helpt.

Voor dat ik je mijn tips ga geven en dat jullie ze kunnen aanvullen heb ik een tip voor ouders.

Voor alle ouders die kinderen hebben tussen de 5 en 12 jaar, is er een heerlijke luisteroefening gemaakt, genaamd "de regenboogtrap" die uitermate geschikt is voor alle gevoelige kinderen (hooggevoelig, hoogbegaafd, ADHD, ADD, ASS etc.). Ik zeg eigenlijk voor alle kinderen. Kinderen worden hierdoor heerlijk ontspannen en de slaapresultaten gaan omhoog.

De regenboogtrap is gemaakt door Sabrina van Dijk, van gevoeligkind.nl. Zij is de specialist op het gebied van hooggevoelige kinderen. Klik hier voor meer informatie en het bestellen van de regenboogtrap. Ik heb de regenboogtrap ook aangeschaft en ik kan je vertellen het werkt. Normaal maak ik geen reclame, maar als iets echt goed is en het werkt, wil ik jullie hiervan graag op de hoogte stellen. Zeker gezien dit onderwerp.

Goed mijn tips:

#1 Maak een lange wandeling, het liefst in het bos, en laat je hoofd lekker uitwaaien.

#2 Klussen in huis. Bij klussen moet ik mij concentreren op wat ik aan het doen ben en daardoor is er zoveel focus dat de activiteit van de rest van de hersenen blijkbaar op een heel laag pitje komt te staan.

#3 Klinkt afgezaagd, maar TV kijken, een serie, een film ect. Even lekker niets doen..

#4 Internetten, maar dan niet doelloos surfen maar een nieuw onderwerp uitzoeken. Ik wordt daar rustig van.

#5 Rondlopen in een bouwmarkt. Heerlijk om al die schappen af te gaan om te zien wat ze allemaal hebben. (Niets kopen overigens, dat is niet goed voor de financiële rust)

#6 Hardlopen, ik realiseer mij dat ik dit te weinig doe op dit moment.

#7 Muziek luisteren

Welke tips heb jij voor mij/ons om te ontspannen?

Vul het aan met tip # xxx