Examenstress - deel 2

Hoeveel delen heb je nodig om examenstress te beschrijven? Ik hoop het bij deze twee delen te houden.

Laat ik starten met te zeggen dat ik het zowel het theorie als praktijkexamen heb gehaald. Wat een opluchting. Nu nog één onderdeel het verslag en dan is deze opleiding een feit.

Was al die examenstress nu noodzakelijk? Ja, blijkbaar wel. Ik had het natuurlijk liever niet gehad, maar goed dat is nu eenmaal een feit.

Waarom was die examenstress aanwezig? Wie het weet mag het zeggen. Ik had je in deel 1, beloofd om je door mijn "examen reis" mee te nemen.
Laat ik beginnen met te zeggen dat ik examens eigenlijk al nooit leuk heb gevonden. Testen of je weet wat je hebt geleerd. Boeiend.... Veel stof gebruik je over het algemeen in de praktijk toch al niet, dus waarom moet je dan toch alles weten.

Bij deze opleiding "Erkend KernTalentenanalist" was het anders. Hier heb je alle theorie wel degelijk nodig. Alleen heb ik een probleem met rijtjes leren etc. Ik krijg dat niet in mijn hoofd. Misschien herkennen veel hoogbegaafden zich hierin, ik heb wel begrepen dat dit vaker voorkomt.

Mijn stress zat dus voornamelijk in dit gedeelte. Gelukkig was het theorie en het praktijkexamen een "open boek", maar toch. Ik vind het niet kunnen als je met een kandidaat zit dat je dan continue in je papieren zit te bladeren. Professioneel is anders.

En dat is nummer twee van de examenstress. De (te) hoge lat, die ik mijzelf weer opleg. Wat maakt het nu eigenlijk uit als je bij een open boek examen in de boeken kijkt. Achteraf dus niets.

Ik heb gewoon aangegeven bij de kandidaat dat ik ter controle af en toe wat opzoek om zeker te zijn dat ik de juiste informatie geef. De kandidaat had hier natuurlijk geen enkel probleem mee. Hup weg stress op dat moment, en heel veel nagekeken heb ik ook weer niet. Blijkbaar zat er meer in mijn hoofd dan ik zelf dacht.

Mijn grootste examenstress, de examinator. De persoon die letterlijk naast je gaat zitten om te observeren. Vreselijk vind ik dat. Ik heb dit nu een paar keer meegemaakt en ik ga allemaal "rare" en verkeerde dingen zeggen. Ik heb liever een camera die opneemt en dat de examinator in de kamer er naast zit.
De momenten dat de examinator dingen gaat opschrijven die je net niet kunt zien. "Wat schrijft hij op?' "Wat deed ik verkeerd?". Het komt niet in mij op dat hij misschien (en meestal was dat ook zo) opschreef dat ik het goed deed.

Wat is toch de achterliggende reden van examenstress? Faalangst! Jawel daar is hij weer 🙂
Geen fouten willen maken, slagen met een 10 etc etc. Niet willen afgaan. Ik weet dat een groot deel van de examenstress voor mij was, dat ik met deze opleiding weer extra diensten wil gaan inzetten in mijn onderneming.
Voor mij een essentieel verschil met alle andere examens. Die deed ik vaak voor mijn werk en blijkbaar hing daar minder aan vast. Daarnaast had ik de opleiding geheel zelf betaald, misschien niet relevant, maar op de een of andere manier toch een extra element. Zonde als ik het niet zou halen.

Om jullie niet te vervelen met alle ingrediënten van mijn examenreis, wil ik jullie nog wel mijn "lessons learned / tips" met jullie delen.

Lessons Learned / tips

  1. Denk niet te negatief, dit levert juist stress op; DUS denk positief!
  2. Maak gedurende de opleiding voldoende aantekeningen en wees daar niet te zuinig in;
  3. Maak een planning in de voorbereiding naar het examen wat je wanneer gaat leren, zorg dat je een paar dagen voor het examen klaar bent!
  4. Doe tussendoor vooral leuke en ontspannende dingen, je kunt niet 24 uur per dagen leren;
  5. Vertrouw op jezelf, je weet echt veel meer dan jezelf denkt;
  6. Als je een vraag niet direct weet, ga dan verder met de volgende vraag en kijk op een later moment nogmaals naar de betreffende vraag;
  7. Oefen met studiegenoten, dat geeft veel inzicht;
  8. Waarom een 10 halen als een 8 ook goed is (ja ik weet dat dit reacties gaat opleveren 🙂 )
  9. Je mag zenuwachtig zijn, dat hoort er bij;
  10. Wat is het ergste wat je kunt overkomen als je het niet haalt?
  11. Probeer de examinator te vergeten, hij doet ook goede dingen 🙂

Kijk vooral ook eens naar deze videos van George Turnbull, daar zitten een hoop nuttige tips bij.

Wil je mijn tips aanvullen? Graag! Welke tips heb jij nog meer om examenstress te verminderen?

2016-10-24T07:13:06+00:00 Tags: , , |4 Comments

4 Reacties

  1. Hilda Mossink 30 november 2014 van 21:47 - Antwoorden

    Ik heb al heel lang geen examens meer gedaan maar ken een vergelijkbare vorm van stress als ik en presentatie geef voor een groep. En dat heeft dezelfde oorzaken als die jij beschrijft Jan: het perfect willen doen, mezelf observeren terwijl ik sta te praten ( de 'examinator' oordeelt van bovenaf en ja, alleen negatief...) . Mij helpt het om te bedenken dat een bepaalde hoeveelheid stress er bij hoort. Weet je dat cabaretiers, ook degenen die dit al heel lang doen, vol stress in de coulissen staan...Dus het hoort er blijkbaar bij en de kunst is te leren zorgen dat je zelf de regie houdt.
    Dank voor je verhelderende blog!

  2. René 30 november 2014 van 14:57 - Antwoorden

    Hey Jan, Ja het is wat met die examenvrees. Je geeft goede tips die heel logisch zijn en ook wel effect kunnen hebben, maar gevoel is vaak niet logisch. Veel mensen hebben zomaar een heel grote faalangst en die is er gewoon en blijft er ook, wat ze ook doen. Die zitten echt al met zweet in de handen en trillende vingers te leren zodra ze maar aan dat examen denken. En ook al werk je het hele lijstje af dat je hier geeft, toch blijven ze met een irrationeel gevoel zitten, hoe hoogbegaafd ze ook zijn (of niet).

    Wat moet je dan en hoe komt dat? Daar kan ik een goede tip in geven. Kijk eens naar EFT! Emotional Freedom Technique is een simpele kloptechniek die je heel snel ook nog eens kan leren. Ik heb het mijn missie gemaakt om hiervan zoveel mogelijk mensen op de hoogte te stellen, want het is echt wonderlijk wat zoiets simpels voor effect heeft. Trauma's, fobiën en angsten verdwijnen soms in minuten om nooit meer terug te keren. Te mooi om waar te zijn? Lees de testimonials. En naast deze zijn er nog honder duizenden verhalen als deze. Download gratis het boekje en test het zelf uit. http://www.dekloplossing.nl
    Succes!

  3. Eva 30 november 2014 van 11:34 - Antwoorden

    Wat mij heel erg helpt, is mijn eigen doelen belangrijker maken dan het doel van het examen. Het doel van een examen is laten zien dat je iets foutloos kan doen. Mijn doel is om in elke situatie waarin ik terecht kom te leren, en dit is een doel dat ik ook in elke situatie kan verwezenlijken, ook als ik een toets of een examen slecht maak. "Wat kan ik van deze situatie leren?" is dan ook een vraag die ik mezelf stel en een vraag waardoor situaties die op het eerste gezicht heel vervelend lijken een stuk draaglijker en soms zelfs leuk worden.

  4. Eddy 30 november 2014 van 11:26 - Antwoorden

    Ja je geeft precies weer wat ik ook voel als het op het examen aankomt.. het is dan ook de reden dat ik vaak het examen aan mij voorbij laat gaan.. geleerd heb ik het wel en het papiertje gaat toch de doos in..Faalangst is en blijft een ongrijpbaar ding.

    Maar Jan gefeliciteerd!

Reageer